Ambtenaar 2.0 netwerk

Web 2.0 en de overheid

Op dit moment ligt de evaluatie van de richtlijn hergebruik overheidsinformatie voor. Een richtlijn die tot doel heeft het hergebruik van overheidsinformatie te bevorderen.

Een citaat:
De markt voor overheidsinformatie in de EU heeft een geschatte omvang van 27 miljard euro i, vier keer zoveel als de markt voor mobiele roamingdiensten i. Dit geeft aan hoe belangrijk de sector overheidsinformatie in het digitale tijdperk voor de ontwikkeling van de economische activiteit is. Een verdere toename van het gebruik van overheidsinformatie is dan ook goed voor het concurrentievermogen en de werkgelegenheid, twee van de doelstellingen van de EU.

Met de richtlijn Overheidsinformatie worden enkele grote belemmeringen voor hergebruik van overheidsinformatie binnen de interne markt, zoals discriminerende praktijken, informatiemonopolies en een gebrek aan transparantie, uit de weg geruimd. Sinds de invoering ervan is er al veel vooruitgang geboekt. Toch kunnen de lidstaten nog meer doen om de EU-economie maximaal te laten profiteren van het potentieel van overheidsinformatie.

Er is volgens de opstellers al veel gerealiseerd. Maar toch kan er meer gedaan worden. In dat licht heb ik een aantal vragen over jouw departement, uitvoeringsorganisatie, provinciehuis of gemeente. Weet je het antwoord niet, vermeldt dan dan ook even. Ik heb er veel aan!:

1. welke data en datasets zijn er publiekelijk beschikbaar?
2. waar kan ik online een overzicht van de data en datasets vinden?
3. hoe kan ik de data hergebruiken? Zijn ze bijvoorbeeld via een download in XML beschikbaar?
4. zijn de data en datasets allemaal beschikbaar in open standaarden?
5. is da afname gratis en zijn er kosten aan de data verbonden? Waar kan ik een overzicht van de prijzen vinden?
6. hoe luidt de onderbouwing voor de gevraagde prijs?
7. zijn er voorwaarden aan het gebruik van de data verbonden? Zo ja, waar kan ik deze vinden?

Alvast bedankt!

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Misschien moet je contact opnemen met de menen van: http://www.vrijedata.nl/
bijvoorbeeld morgen op: http://www.hackdeoverheid.nl/

Hierop reageren

Maurice, op dit moment zijn er verschillende trajecten bezig met die vraag, zie ook bij Open Overheid en de blogs daarover op Ambtenaar 2.0. Betrokken daarbij zijn Ramon de Louw, Chris Smissaert, Ton Zijlstra, James Burke, Erwin Blom, etc. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de maatschappelijke initiatieven waar Alper het over heeft.

Mijn constatering op dit moment is dat er veel initiatieven zijn maar nog weinig samenhang. Iemand zou het op zich moeten nemen om dat alles bij elkaar te brengen, bijv. in een wiki. Ook openoverheid.ambtenaar20.nl loopt nl. wat achter momenteel.

Al die vragen die jij benoemt zijn indertijd ook aan bod geweest op de unconference. Volgens mij gaat het er niet zozeer om dat we vragen moeten stellen, maar afspraken moeten maken, over standaarden, over prijzen, over voorwaarden, etc. Ton Zijlstra doet daar een voorzet voor op Vrije Data, hoe kunnen we dat versterken bijv.?

Hierop reageren

@Davied, je hebt gelijk, maar wat mij zo verwonderd
* er ligt een Europese richtlijn
* maar wie binnen de Nederlandse overheid is er aan te spreken op de uitvoering van de richtlijn

Het valt me namelijk op dat 'we' vinden dat 'we' al heel wat hebben gerealiseerd.
Maar wat hebben we dan precies gerealiseerd?
Kun jij zo een plek noemen voor LNV waar ik vrij snel een beeld kan hebben van
* welke data/api's/informatie LNV
* tegen welke prijs (grati/verstrekkingskosten/kostprijs?)
* en onder welke condities
beschikbaar stelt?

Ik kan het in ieder geval niet voor OCW. Wat ik zacht gezegd nogal pijnlijk vind.

Hierop reageren

Nee, voor LNV bestaat dat ook niet. Wel een goed punt om mee te nemen.

Maar waar gaan we nu jouw vragen en antwoorden verzamelen? Bij Open Overheid? Bij Vrije Data?

Wel handig om daar eens over af te stemmen!

Hierop reageren

Goede suggestie. heb je een voorkeur?

Hierop reageren

Uh, nee. Mijn voorkeur zou zijn dat iemand zich ontfermt, op een plek die hij/zij prettig vindt en waar iedereen aan bij kan dragen!

Hierop reageren

Je stelt wel veel vragen. Wellicht kan ik je enigszins op weg helpen. Wetten.nl (BZK) en rechtspraak.nl (JUS, Raad voor de Rechtspraak) beheren en publiceren -overigens niet onbelangrijke- (bron)bestanden. Kan wellicht een goed begin zijn van je evaluatie.

Hierop reageren

Maurice, je vraagt inderdaad veel en gelijk op overzichtsniveau. Volgens mij mag je blij zijn met aanknopingspunten en interpreteer ik de vragen maar als volgt:
1. Ken je binnen jouw departement, etc. data en datasets (waarom niet ook rapporten) die openbaar zijn
2. Weet je of hiervan online een overzicht is en hoe kan ik die bereiken
3. Weet je of ... etc.

Bij Justitie zijn op veel plaatsen rapporten e.d. te downloaden als pdf-bestand, via Justitie.nl. Ze zijn te vinden in de rubriek Onderwerpen. Bij mijn weten is er geen totaaloverzicht van download. Bij mij weten zijn een geen databanken te vinden.
Dat is wel het geval op Rechtspraak.nl waar gezocht kan worden binnen een selectie van vonnissen van de afgelopen 10 jaar (meen ik). Bijvoorbeeld op de combinatie van trefwoorden en rechtsgebieden.
Daarnaast zijn veel van de door en in opdracht van het WODC uitgevoerde wetenschappelijke onderzoeken te downloaden via wodc.nl. Daar bevindt zich ook een databank met recidivecijfers waarop je eigen zoekopdrachten kunt loslaten.

Hierop reageren

rechtspraak.nl biedt op verzoek ook alle data in XML aan:

"XML-dataleverantie
Veel bedrijven en personen blijken daarnaast echter ook de behoefte te hebben om dagelijks de nieuw toegevoegde uitspraken direct geleverd te krijgen voor hun eigen database. Deze optie biedt Rechtspraak.nl aan in de vorm van een XML-dataleverantie via een FTP-verbinding. Ook deze service is gratis. De levering vindt één maal per dag plaats via een zip-bestand dat wordt geplaatst op een voor de afnemer ingerichte FTP-directory. Naast nieuwe uitspraken worden ook regelmatig updates verstrekt."

Hierop reageren

@Hanno, kijk.. dat is cool. Jammer dat er geen catalogus is van dergelijke leveringen. Maar ik heb 'm genoteerd.

Hierop reageren

Maurice,

Er wordt op dit gebied gewerkt aan een aantal centrale voorzieningen. Zie bv de Overheid Service Register http://www.overheidsservicebus.nl/aanmelden-bij-de-overheidsservice... waar vraag en aanbod voor (her-)gebruik van oa gegevens bij elkaar gebracht kan gaan worden.
Voor het geven van een eerste overzicht van welke gegevens is recent een eerste versie de Overheid Stelsel Catalogus on-line gekomen http://catalogus.stelselcatalogus.nl/StelselCatalogus/WAStelselcata... . Is eveneens nog in ontwikkeling; nu zijn enkel nog de verplicht her te gebruiken gegevens uit Basisregistraties daarin opgenomen. Op termijn zou hier het totale aanbod van overheidsinformatie te vinden zijn.

Momenteel wordt gestart met een project wat ook abonnementen en authorisaties op voorzieningen en gebruik van gegevens gaat ondersteunen.

Dus: eerste aanzetten zijn er, maar er moet nog volop verder ontwikkeld worden om echt hergebruik van overheidsinformatie te realiseren

Hierop reageren

Maurice, je vraag is heel omvangrijk, ik heb geen direct antwoord maar wel een andere vraag: hoe regelen we de rechten rondom de data? Gaan we er van uit dat de overheidsinfo al hergebruikt mag worden of is het nodig of beter om er een CC-licentie aan te verbinden?

Hierop reageren

RSS

Info

Davied Davied heeft dit netwerk opgezet op Ning.

Lid van de week!

Lid van de week 52: Bart van der Meij

Leren over Ambtenaar 2.0

Wie is nu op Ambtenaar 2.0?

Overheid 2.0 op Delicious

Feed laden

© 2009   Gemaakt op Ning door Davied.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat