Op dit moment ligt de evaluatie van de
richtlijn hergebruik overheidsinformatie voor. Een richtlijn die tot doel heeft het hergebruik van overheidsinformatie te bevorderen.
Een citaat:
De markt voor overheidsinformatie in de EU heeft een geschatte omvang van 27 miljard euro i, vier keer zoveel als de markt voor mobiele roamingdiensten i. Dit geeft aan hoe belangrijk de sector overheidsinformatie in het digitale tijdperk voor de ontwikkeling van de economische activiteit is. Een verdere toename van het gebruik van overheidsinformatie is dan ook goed voor het concurrentievermogen en de werkgelegenheid, twee van de doelstellingen van de EU.
Met de richtlijn Overheidsinformatie worden enkele grote belemmeringen voor hergebruik van overheidsinformatie binnen de interne markt, zoals discriminerende praktijken, informatiemonopolies en een gebrek aan transparantie, uit de weg geruimd. Sinds de invoering ervan is er al veel vooruitgang geboekt. Toch kunnen de lidstaten nog meer doen om de EU-economie maximaal te laten profiteren van het potentieel van overheidsinformatie.
Er is volgens de opstellers al veel gerealiseerd. Maar toch kan er meer gedaan worden. In dat licht heb ik een aantal vragen over jouw departement, uitvoeringsorganisatie, provinciehuis of gemeente. Weet je het antwoord niet, vermeldt dan dan ook even. Ik heb er veel aan!:
1. welke data en datasets zijn er publiekelijk beschikbaar?
2. waar kan ik online een overzicht van de data en datasets vinden?
3. hoe kan ik de data hergebruiken? Zijn ze bijvoorbeeld via een download in XML beschikbaar?
4. zijn de data en datasets allemaal beschikbaar in open standaarden?
5. is da afname gratis en zijn er kosten aan de data verbonden? Waar kan ik een overzicht van de prijzen vinden?
6. hoe luidt de onderbouwing voor de gevraagde prijs?
7. zijn er voorwaarden aan het gebruik van de data verbonden? Zo ja, waar kan ik deze vinden?
Alvast bedankt!