Ambtenaar 2.0

samen werken aan overheid 2.0

Interessant artikel in de Volkskrant: De rechter heeft geoordeeld dat een iPad een computer is. Als deze door het werk verstrekt is moet er loonheffing over worden betaald.

Ik zit nu achter m'n privé aangeschafte pc te werken. Hoe zit dat dan? Moet mijn werkgever daar een vergoeding voor geven? Achter deze pc zitten ook kinderen te spelen trouwens, net als op m'n iPad die ik in bruikleen heb. 

Weergaven: 339

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ceci n'est pas une pipe.

Jaren geleden mocht ik voor het NIVRA belastingrecht studeren. De docent begon met een rechte lijn en een ingewikkelde kronkel op het bord te tekenen. 'Wat is dat?' vroeg hij. Wij wisten het niet. Hij wees op de lijn. 'Dit' sprak hij 'is RECHT'. Daarna wees hij op de kronkel. 'En dit..... is belastingrecht'.

Belastingrecht heeft niets me logica te maken. Belastingrecht heeft tot doel de opbrengstenkant van de rijksbegroting te maximeren. Da doen we dan in deze casus door het privéverbruik te belasten, maar zakelijk gebruik van privéspullen niet aftrekbaar te maken. Leuker kunnen we het inderdaad niet maken.

Tot zover dit college. Zijn er nog vragen!

Zucht. Laatst hadden we een sessie 'hoe vet is een tablet'. Begon er één over de aanschaf van apps. 0,79 ct. Krijg je de vraag: 'dat moet mijn werkgever toch betalen?' Juist ja, met dit soort kronkelrecht wordt de scheiding werk en privé in stand gehouden. Stop maar met HNW?   

Dit gaat wel heel erg ingewikkeld worden: kleine tablets mogen wel zonder loonheffing, grote niet. Ieder apparaat moet dus apart bekeken worden. BYOD wordt een flinke kluif voor de Belastingdienst. 

RSS

© 2018   Gemaakt door Dirk Jan van der Wal.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden