Ambtenaar 2.0

samen werken aan overheid 2.0

Is Project X in Haren opnieuw een reden waarom alle overheden zich moeten organiseren in het gebruik van moderne media?

In februari 2010 voorspelt Tom Scott de gebeurtenissen op vrijdag 21 september 2012 in de gemeente Haren. Daar is een prive sweet sixteen verjaardag opgepikt door 25.000 lollige facebook’ers. Geïnspireerd door de film project X (2012) melden zich ‘een paar duizend feestgangers’ op vrijdagavond rond de Stationsweg.

De straatborden ‘Stationsweg’ zijn dan inmiddels verwijderd door iemand die zich niet realiseert wat Google Maps op een paar duizend mobiele telefoons betekent. De lokale politie heeft de straat met dranghekken en lintjes afgezet. Na een vrolijke start vliegen in de loop van de avond een paar auto’s in de fik en wordt de lokale AH geplunderd. Naar verluidt omdat een kerngroep van 25 relschoppers een ander soort feestje in gedachten heeft.

Wat mij betreft is Project X opnieuw een reden waarom alle overheden zich intern en extern zich moeten organiseren in het gebruik van moderne media en moderne tools. Om voorbereid te zijn. En om even snel te kunnen handelen.

Verder verwacht ik dat er in de toekomst vergaande maatregelen op tafel komen, als ze er al niet liggen. Bijvoorbeeld de inzet van mobiele camera’s (drones) met gezichtsherkenningsoftware door de politie. Of het op voorhand opleggen (pre-crime) van een samenscholingsverbod voor 25 bekende relschoppers. Hoewel, daar zit een donkere schaduwzijde van een almachtige, altijd controlerende overheid aan.

Hoogste tijd voor een discussie? Wat is nu en later verstandig om te doen?

‘The world turns upside down in ten years, but you will turn upside down with it’. To be continued..

Nabrander 1 Een soort snelrecht voor geïmproviseerde evenementen

Haren is een buitencategorie gebeurtenis geweest. Zowel in omvang: het aantal facebook likes, het aantal feestgangers en het aantal relschoppers. Als in media aandacht en in schade achteraf. Het onderzoek zal uitwijzen hoe te handelen in deze buitencategorie.

Maar het organiseren van (straat-)feestjes via facebook is niet nieuw en een blijvend fenomeen. In Amsterdam kwamen afgelopen winter vijftienhonderd schaatsende feestgangers bij elkaar op een geimproviseerde ijs-disco op de Keizersgracht. Het is voor de organisatoren, als je ze al zo kunt noemen, evengoed gissen hoeveel en welke mensen zich virtueel aansluiten en daadwerkelijk komen dagen. Daar komt bij dat een deel van de feestgangers graag ‘schijt heeft aan de politie’. Maar toen het water de ijsvloer op kwam onder de synchroon dansende menigte leek het me toch heel verstandig dat de politie er vroegtijdig een einde aan heeft gemaakt.

Sociale media springen in het gat tussen de procedure voor een normale evenementenvergunning, die meeschaalt met de omvang van het evenement, en geïmproviseerde evenementen. Iedereen kan een evenement improviseren. Een paar daarvan zullen in korte tijd uitgroeien tot een bijeenkomst van enkele tientallen, honderden of nu zelfs duizenden bezoekers. Dat op voorhand voorspellen lijkt me niet mogelijk of zelfs onwenselijk. Vroegtijdig signaleren en even snel meegroeien in adequate maatregelen is een reëler scenario.

De komende tijd zal er genoeg aandacht zijn van alle bestuurslagen voor project X copy cats, maar niet voor eeuwig. De centrale vraag blijft hoe we geïmproviseerde evenementen vroegtijdig signaleren en daarop gepast reageren om te voorkomen dat de boel uit de klauwen van de organisatoren groeit. 

Voor nu, de eerste project X copy cats zijn gesignaleerd en in Schiedam is daar de ME op afgestuurd. 

Nieuws updates

@marcschoneveld

www.informeleinnovatie.nl

Weergaven: 709

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Eens. De burgemeester, Bromsnor en Swiebertje moeten hoognodig van de 19e de 21ste eeuw in. Anders wordt de hele overheid Malle Pietje.

Helemaal mee eens, niet dan halfslachtige gedoe dat je nu vaak ziet, maat écht digitaal gaan. Laat dit weer eens een les zijn voor de (gemeentelijke) overheid

Overigens, voor @020centrum werk ik aan een drie stappenplan:

1. Een continue doorlopend trainjecollega programma, waar in tools en ervaringen gedeeld worden - door mij en collega's - in wekelijkse bijeenkomsten van ongeveer een uur
  2. Een netwerk van digitale pioniers, collega's die durven te experimenteren in het dagelijks werk
  3. Een feedback organisatie, waarin positieve ervaringen en drempels onderweg worden verzameld, geprioriteerd en teruggeven aan (het management van) de organisatie(s)

Misschien eens kijken hoe we vanuit Ambtenaar 2.0 overheidsorganisaties kunnen bijstaan bij calamiteiten. Crisiscommunicatie is een apart vak. Ik zie veel deskundigen uit ons netwerk steeds actief (zowel ambtenaar als niet-ambtenaar). Daar moeten we toch iets slims mee kunnen, niet? Keer brainstormen hierover? 

Graag, Marie Louise!

Vandaag via de twitter met monique Roosen afgesproken hier een casus van te maken voor de ambtenaar20-dag. 

Denk aan: hoe als ambtenaar20 diensten aanbieden als een projectX dreigt. En hoe ambtenaar20 kan helpen met de afwikkeling en het trekken van leerpunten. We zoeken mensen met mensen die hiermee willen helpen. Hoop hier in de loop van de week een blog over te schrijven.

@HansDamen weet jij mensen die vanuit defensie willen meedenken? Ik denk daarbij aan spanningsvelden bij  de openbaarheid van het nemen van maatregelen. 

Mooi filmpje! Tav straatborden: dat was ook mijn eerste reactie, maar ze zijn volgens mij weggehaald omdat ze anders collectors' items werden. Feesten organiseren, flash mobs/robs, crowdsourcing en crime sourcing, etc. Het is allemaal niet nieuw. Iedereen probeert een " viral" te krijgen, voor marketing afdelingen van commerciële organisaties is dit soms zelfs het doel of droom. Er komen ook steeds meer (gratis) middelen om dit te bereiken die door iedereen te gebruiken zijn (voor "the good, the bad and the ugly"). En het wordt natuurlijk erger als er (invloedrijke) organisaties meedoen ( media, merken, overheid, ...), dan is dat een flinke katalysator. Vroegtijdig signaleren is inderdaad zeer goed mogelijk. Dit is precies waar we als TNO al een tijdje onderzoek naar doen (zowel technologisch alswel online gedragsonderzoek). Facebook en Twitter hebben mogelijk zelf ook een rol in het signaleren, maar kunnen het niet alleen omdat het over alle media vormen heen zwerft. Maar om Facebook verantwoordelijk te stellen gaat op dit moment nog te ver wat mij betreft. Er was juist discussie dat Facebook teveel voor politie speelde, nu Facebook iets meer signaleert. En Tweets laten verwijderen is misschien wel mogelijk, maar is dit wenselijk?  Deze discussie zal nog wel even voortduren, ook op Europees niveau (oa in de Europese Commissie), en voordat deze partijen richtlijnen uit Europa opvolgen zijn weer een tijdje verder. Op dit moment kun je als overheid beter zelf eerst slim kijken! Slim kijken is de basis van alle communicatie (zenden), crowdsourcing (vragen) en cocreatie (samenredzaam zijn). Zie ook onze visie op social media gebruik in openbare orde en veiligheid: http://www.tno.nl/smoov

Je stelt de terechte vraag "Wat is nu en later verstandig om te doen?". Een open deur, maar ik denk dat het verstandig is om een goede analyse uit te voeren van de werking van sociale media bij dit incident. 

Ben erg benieuwd naar de rol die het speelde in het ontstaan van rellen. Was de harde kern van relschoppers wel te identificeren geweest via sociale media? Op welke wijze heeft die groep onderling gecommuniceerd? Misschien heeft social media hier geen enkele rol in gespeeld.

Zomaar een paar vragen, maar er zijn er nog wel meer te stellen. Wat kan de politie (en andere instanties) doen met sociale media ter preventie? Of wanneer het uur U daar is, hoe monitor je bijvoorbeeld twitter met meer dan 2000 tweets per minuut? 

Meer vragen dan antwoorden, maar ik denk dat een gedegen analyse van "projectX" wel goed kan helpen bij het beantwoorden van deze vragen.

Hoi Marc, het is niet alleen omgaan met tools en technieken heb ik ervaren tijdens de 'Slag om Haren'. Het gaat ook over interpreteren van berichten op sociale media en de tijd die het kost om zorgvuldig te communiceren. De traditionele communicatiestructuren tijdens een crisis verhouden zich maar moeilijk met de snelheid van de sociale media. Zie ook mijn blogpost  Groet, Gilbert

RSS

© 2018   Gemaakt door Dirk Jan van der Wal.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden