Ambtenaar 2.0 netwerk

Web 2.0 en de overheid

Joost Geraets

Jammer, 'Open Rijksdesktop uitgekleed en vertraagd'

Ik lees net 'Open Rijksdesktop uitgekleed en vertraagd', een artikel van Brenno de Winter op Webwereld. Gisteren al publiceerde hij onderliggende documenten op Bigwobber: 'Nieuwe projectdocumenten Rijkswerkplek'.

Grappig, de invloed van dit platform: "...In ambtelijke kringen zou de angst vooral zijn dat de naam DWR 2.0 zou worden opgevat als iets dat uit de ambtenaar 2.0-gemeenschap zou voortvloeien. Daarom wordt gekozen voor een nieuwe naam en kwam DWR NXT (spreek uit als 'next'). Later wordt deze naam omgedoopt tot NXT...."

Er heeft zich een boeiende discussie ontsponnen naar aanleiding van de vraag 'Wie is hier eigenlijk de baas?' die Arjen Kamphuis stelt. Heel treffend vind ik daarin de opmerkingen van Richard van Loon: "... Realiseer je wel dat je op een veel hoger niveau begeeft dan de gemiddelde blog in ambtenaar 2.0.

Op dit moment zit ik zelf met heel basale problemen als: internet explorer 6.0 als standaardbrowser, nauwelijks fatsoenlijke mogelijkheden voor digitaal samenwerken, gedwongen winkelnering met ditto dienstverlening, trage netwerkverbindingen etc.

Het is op zich raar te constateren dat 'gratis' diensten op het web vaak beter en eenvoudiger werken dan betaalde software die we via onze werkgevers aangeboden krijgen. Een pc'tje van 299 in de mediamarkt is 10x zo snel dan de hardware op kantoor....".

Ervaar jij net zoals Richard praktische problemen met de standaard desktop die jouw werkgever aanbiedt? En wat denk je van de gevoerde, meer fundamentele, discussie? Te hoog niveau?

Zie ook 'Wat verwacht jij van de nieuwe rijksdesktop(s) / digitale werkomgev...'. Achtergrond: 'Wie is hier eigenlijk de baas?'

DWR = Digitale Werkomgeving Rijksdienst

Tags: desktop, dwr, goud, nxt, rijk

Delen Twitter

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

De ontwikkelingen rondom de Rijksdesktop lijken me een mooie testcase voor NOiV. Eens zien of het rijk met daden (de Rijksdesktop) onderstreept wat met de mond (NOiV) wordt beleden.

Hierop reageren

Inderdaad ervaar ik menig probleem met mijn standaard desktop: een zeer brakke IE v6.0 waarvan ik me echt zeer afvraag hoe dat ooit in het beveiligingsbeleid van de overheid kan passen. De zeer matige ondersteuning van Open Standaarden als ODF / PDF. In het eerste geval moest ikzelf vragen om de Sun ODF plugin, die heb ik dus nu geinstalleerd gekregen, PDF's maken is helemaal een drama, officieel zou ik daarvoor het adobe professional pakket moeten hebben a 50 euro per maand per licentie, beetje overdreven voor alleen een PDF creatie functionaliteit, dus werk ik zelf met portable apps via usb stick (o.a. openoffice, firefox, Gimp etc) beetje illegaal en wellicht onveilig, maar wel stukken goedkoper en praktischer!! Toch jammer dat de ondersteuning van Open Standaarden op de desktop dramatisch is.....

Een pc'tje van 299 in de mediamarkt is 10x zo snel dan de hardware op kantoor....".
Je vergeet hierbij alleen de kosten voor de software, het beheer en onderhoud, als je dat zou verdisconteren weet ik niet of ik een thuis pc nog zoveel goedkoper is, zeker niet gezien het service niveau wat er geboden wordt op je kantoor pc.

Hierop reageren

mbt laatste alinea, toch zijn er overheden die voor laatstgenoemde gaan, voor heel specifieke toepassingen, zoals de US Airforce die interessant genoeg 2200 Playstations 3 koopt, ipv bij "serieuze" leveranciers langs te gaan.

Hierop reageren

Hoi Bram, leuke reactie op de blog van Joost.

Over de pc van 299 heb ik het alleen over de snelheid van de hardware gehad. Uiteraard moeten daarbij de kosten voor de software, het beheer en onderhoud worden meegeteld.

Wat krijgen we voor de extra kosten?
We betalen een heel hoop geld per werkplek. En daarvoor krijgen we oa. een pc van paar jaar oud met windows 2000, IE6, Office 2000.

Kom eens bij ons langs om de snelheid van de netwerken te ervaren. Thuis heb ik UPC fiber 30Mbit verbinding voor 30 euro per maand.

Over "zeker niet gezien het service niveau wat er geboden wordt op je kantoor pc". Meen je dit echt, of maak je een grapje? Zal ik een samenvatting geven van de calls naar de servicedesk van het afgelopen jaar.

Hierop reageren

Denk dat van de gemiddelde ambtenaar 2.0 95% thuis een snellere PC, gebruikvriendelijkere programma's en betere internetverbinding heeft dan op het werk.

Behalve het niet kunnen (mogen) gebruiken van handige gratis internetapplicaties stoort het me niet, al zou je dan wel veel makkelijker, in minder tijd en beter je werk kunnen doen... Ik ken trouwens niet alle beveiligingsissues waar je als grote overheidsorganisatie rekening mee moet houden.

De gevoerde, meer fundamentele, discussie heeft volgens mij een goed niveau en moet gevoerd worden wil je verder komen. Persoonlijk vind ik die fundamentele discussies het interessantst.

Hierop reageren

Op zich is op de kantoren waar ik gewerkt heb de ondersteuning altijd prima geweest, in ieder geval veel beter dan voor particulieren, ik weet niet of je wel eens met UPC heb moeten bellen omdat je internetverbinding het niet deed, maar dat is echt verschrikkelijk, UPC zei nog net niet: 'stuur maar een mailtje met omschrijving van je probleem' .

Anyway, ik ben het verder met je eens hoor, ik gebruik thuis naar volle tevredenheid Ubuntu, snel, betrouwbaar en ik kan altijd zelf kiezen of ik iets wilof niet...!

Hierop reageren

Hoi Bram, over de dienstverlening van UPC is het nodige geschreven. Op dit moment ben ik tevreden.

Jarenlang had ik ADSL bij KPN: als het werkt......ben je blij. Als je problemen hebt.....kan je een kalmeringspilletje innemen....voordat je de servicedesk belt.

Of we internet zakelijk of prive gebruiken, het moet gewoon snel en betrouwbaar werken.

Hierop reageren

RSS

Lid van de week!

Lid van de week 6: Jeroen Vis

Leren over Ambtenaar 2.0

Wie is nu op Ambtenaar 2.0?

© 2010   Gemaakt op Ning door Davied.   Een Ning-netwerk oprichten.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat