Ambtenaar 2.0

samen werken aan overheid 2.0

Nadelen vermenging persoonlijke en beroepsidentiteit op internet

In de nieuwe manier van werken wordt het steeds gebruikelijker om zowel in je privétijd als op je werk je onder je eigen naam (en functie) op het web te begeven. Zo bouw je één, of als je heel erg zorgvuldig bent in je scheidslijnen twee, reputaties op in verschillende communities. Dit lijkt me zo z'n nadelen hebben. De meer obvious zijn natuurlijk:
  • In je werk aangesproken worden op privé-meningen
  • Privé aangesproken worden op dingen die je voor je werk moet doen
  • Op moeten passen dat je geen dingen zegt die als toezegging van je organisatie kunnen worden uitgelegd
Ik wilde daar echter nog een nadeel aan toe voegen, met de vraag wat jullie hier van denken / wat er aan gedaan kan worden:
  • Wanneer je van baan wisselt of ontslagen wordt ben je niet direct je 'beroepsmatige' reputatie kwijt.
Dat betekent dat:
  • een ambtenaar die is ontslagen zich voor kan blijven doen als iets wat hij (met reden?) niet meer is
  • het moeilijk is om van baan te veranderen als de organisaties waar je voor werkt duidelijk herkenbare online-conflicten hebben (als je je bij de ene organisatie herkenbaar hebt uitgesproken vóór een infrastructureel project en in de volgende er tégen moet zijn is dat een stuk duidelijker te zien als vroeger)

Weergaven: 744

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Op PleiO gaat dat dus nog veel meer spelen. Vooral met burgers in het netwerk van PleiO kan dat zelfs zeer kwalijke gevolgen hebben. Ben je ambtenaar en ga je in het bedrijfs leven aan de slag - niks mis mee - maar waar zie ik dat aan. Je moet dan een disclaimer plaatsen bij elke uiting of altijd nadenken voor wie de woorden die je schrijft bedoeld zijn. Van enige transparantie is dan niet veel meer over.
wij (Defensie) passen binnen en vooral in communicatie naar "buiten" inderdaad disclaimers toe.
Bovendien doen we heel veel informatie van bouwdossiers digitaal via emails en dergelijke of via CDROM's. Om die reden grote terug houdendheid en voor heel veel zaken binnen één bouwdossier (ik werk bij een defensie onderdeel soort bouw en woningtoezicht) moet ik en mijn collega's die dossiers helemaal opsplitsen in apparte data banken (delen van informatie in Projectwise andere delen in weer een ander soortig dossier vorm. Voor al die applicaties apperte wachtwoorden. Niet alle data banken gelijktijdig te openen om te raadplegen. Ik heb zo een 20 tal aparte wachtwoorden.....is dus beveiligingsbeleid van Beveiligings Autoriteit defensie. Dat is soms zeer lastig. Bovendien veel informatie is niet volgend uniform formats dus moeilijk uitwisselbaar. Ook in communicatie uitwisseling met ander overheden zoals gemeente en kadaster is dat gemis aan uniformiteit qua format een opstakel......
Het is een essentieel punt wat je aansnijdt: transparantie komt met het aanwezig zijn op het internet. Het verandert onze werkwijze en onze posities fundamenteel, omdat zaken als een standpunt wijziging zichtbaar worden.

RSS

© 2017   Gemaakt door Dirk Jan van der Wal.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden