Ambtenaar 2.0

samen werken aan overheid 2.0

Beste allemaal,

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek naar de inzet van wijkwebsites van de gemeente Dordrecht. Ik ben aan het onderzoeken of bewoners en maatschappelijke organisaties behoefte hebben aan een wijkwebsite en hoe we ze daarop kunnen krijgen. Wat willen bewoners/maatschappelijke organisaties zien/vinden? 

Ik vroeg mij of andere gemeenten ook wijkwebsites hebben en wat de ervaringen zijn? Worden ze goed bezocht? Wat bieden andere gemeenten aan? Wat levert het de gemeente op? Hoe wordt dit intern georganiseerd (webredactie, wijkverslaggevers)?, is er vooraf onderzoek gedaan?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en/of opmerkingen. 

Groet, Maikel van der Nat

Weergaven: 786

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Maikel,

Ik beheer zelf een wijkwebsite (www.bezuidenhout.nl in de gemeente Den Haag) en overleg daarover met de gemeente. Wat wij op onze site hebben gebouwd is een presentatie van alle vergunningen en de beschikkingen daarop van de gemeente die betrekking hebben op de wijk (op postcode). Verder zoeken we naar mogelijkheden om de site te koppelen aan de digitale muurkranten die de gemeente her en der in de stad heeft hangen en nog wil hangen. Maar dat kost vrij veel geld en de gemeente wil dit graag maar wil dat wij de meeste kosten zelf dragen (????)

Wij krijgen geen rechtstreekse subsidie van de gemeente, dat loopt via de wijkvereniging.

Qua bezoekers loopt het goed, we hebben inmiddels meer dan 4000 unieke bezoekers per maand (er wonen 14.000 mensen in de wijk). 

Vanuit de bewoners merken we dat we de gemeente ons eigenlijk niet bij kan houden en erg gericht is op het bieden van één platform. Ik zie nu al dat dat absoluut niet gaat werken. Wijkwebsites zijn kindjes van bewoners, die moet je niet in standaarden gaan dwingen. Enthousiasme bij bewoners om de sites actueel te houden en er enige relevante info op te zetten is de enige basis van wijkwebsites. De rest, inclusief de gemeente, is daaraan ondergeschikt. Dus de gemeente hoeft alleen het enthousiasme op niveau te houden door de bewoners te faciliteren. En dan vooral op de twee basis-onderdelen: enige omvang en relevantie van de informatie die makkelijk toegankelijk/te gebruiken is voor de webbeheerders. Als het enthousiasme er is en blijft, dan komt de rest ook wel.

Dag Rob,

Dat loopt niet slecht dan. Wouw!

Bedankt voor je waardevolle informatie. Sinds wanneer bestaat die website en hoe is deze ooit gepromoot? 

Hij bestaat dit jaar 10 jaar en is tot 2 jaar geleden eigenlijk nooit echt gepromoot. Sinds vorig jaar hebben we een spandoek die opgehangen wordt bij wijkvergaderingen of bijv op de vrijmarkt. Daarnaast wordt er in de papieren wijkkrant vaak naar verwezen.

In Groningen heeft elke wijk/buurt (42) een eigen wijkwebsite. Eigen identiteit en onafhankelijke redactievoering zijn ook voor deze wijkredacties zeer belangrijk. Promotie ook via genoemde kanalen +Social Media (FB+twitter). Links naar alle wijkwebsites in Groningen: http://gemeente.groningen.nl/mijnwijk/overzicht-wijkwebsites/

@Rob: ik zie dat ook jij niet gekozen hebt voor een 'vriendenwebsite'. Wat zijn jouw overwegingen geweest dat niet te doen. Ook wij hebben in Velsen voor zo een opzet gekozen in combinatie met een Twitter account en geautomatiseerde nieuwsbrief.

p.s.: lees nu net dat de site al tien jaar bestaat, zal mee hebben gespeelde in de nu actuele bovenstaande vraag....;-)

Dag Maikel,

Volgende week donderdag organiseren we een middag over sociale media en participatie waar je precies dit soort vragen kunt inbrengen. Zie hier: http://ambtenaar20.ning.com/events/open-space-meetup-sociale-media-...

Leuk als je komt!

groet, Minouche

Dag Minouche,

Ik presenteer die dag om 13:30 uur de uitkomsten van het onderzoek. Ik moet dus verstek laten gaan maar evengoed bedankt voor je uitnodiging!

Groet, Maikel van der Nat

Ik lees net op Google+ : "Gratis Oracle seminar "De route naar een Social Gemeente" (dinsdag 26 juni 2012). Leuk programma met onder meer +Roos van Vugt en Carl Lens van Verbeterdebuurt." (bron). En dacht aan Ambtenaar 2.0 / de mensen van gemeenten hier.

Zie hier de opzet in Velsen: http://ambtenaar20.ning.com/profiles/blogs/wijkplatforms-velsen-kie...

We hebben doelbewust niet gekozen voor een vriendennetwerk. De vrijwilligers hebben immers niet de tijd voortdurend reacties te modereren. De site is nog maar net in de lucht, dus veel kan er nog niet over de cijfers worden gezegd.

De rol van de gemeente was bescheiden, maar men is vooral blij met het initiatief dat men alle losse websites van alle wijken, nu gebundeld aan de burger aanbieden, waardoor communicatie wordt vereenvoudigd.

De voorzitters hebben inmiddels voldoende training gehad om zelf pagina's en berichten te maken en maken inmiddels ook gebruik van Twitter, waardoor er wel een gedegen koppeling is met social media. Als je meer wilt weten, bel me gerust op 06 20709846.

Succes!

RSS

© 2017   Gemaakt door Dirk Jan van der Wal.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden