Ambtenaar 2.0

samen werken aan overheid 2.0

Waar kan je als rijksambtenaar/directie terecht indien je worstelt met de gedragskant van HNW?

Waar binnen de #rijksoverheid kunnen ambtenaren/directies terecht voor advies/hulp indien er geworsteld wordt met de gedragskant van#hnw #dtv 

In het kader van het project 'Het Nieuwe Samenwerken' ben ik op zoek naar mensen/organisatieonderdelen binnen de Rijksoverheid, die in staat zijn door middel van bv gedragsinterventies een bijdrage te leveren aan de voortgang van HNW. Dit aangezien het op dit vlak soms vast/stuk loopt. Weet jij wie hier aan bij kan dragen, wie hulp zou kunnen bieden indien er HNW issues spelen aangaande de gedragskant? Of wellicht kan je me verbinden met iemand die dit weet? Ik hoor het graag! 

Weergaven: 499

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Bij mij! :-))  Ik hou me veel en graag bezig met het faciliteren van veranderingen binnen overheidsorganisaties.  Wie weet kan  ik je een stap verder helpen, of ken ik mensen die dat kunnen. Als je wil kunnen je me bellen, 06 42315959 Eerst meer weten over mij of mijn bedrijf? www.ruimtraining.nl ,  LinkedIn Josien Pennings of @JosienPennings 

Van de drie b's (bricks, bites, behavour) loopt de derde b nog steeds achter. Hij is ook het meest complex, omdat het gedragsverandering bij de medewerkers vraagt én bij het management. Heel informatief is het boek De collega’s werken thuis, van Frank van Massenhove en Tom Auwers. Het geeft veel praktische tips over gedragsverandering. Het te downloaden als e-book voor € 19,99.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de gedragskant en problemen. Bedoel je integriteit of online vaardigheden die collega's missen. Bij dat laatste wil ik je verwijzen naar het programma dat ik aan het ontwikkelen ben. Het programma Samenwerkend Verbinden neemt juist iedereen van de organisatie mee naar de moderne tijd.zie 

Zie http://bit.ly/YQfitH

Misschien zie ik het te simpel, maar hebben organisatie- en HRM-adviseurs niet een taak hierin: te beginnen met een HRM-visie op te stellen over 'anders en slimmer werken'? Een visie die, afgeleid van de organisatievisie, rekening houdt met de netwerksamenleving en wat dat voor de rol van ambtenaar kan gaan betekenen?

Op 10 september 2013 organiseer ik in Den Haag een gratis workshop Programma Samenwerkend Verbinden, zie http://documa.nl/ . De kern van de zaak is als de top zegt we gaan het doen, de leidinggevenden hiervoor verantwoordelijk stelt en het programma de leidinggevenden ondersteunt bij het samen met de medewerkers werken aan het nieuwe werken, de gedragskant geintegreerd wordt opgepakt. Succes verzekerd.

Ik denk dat dit sterk afhangt van de gemiddelde leeftijd van het ambtenaren apparaat. En bovendien of organisaties de rtijd nemen(krijgen0 om naast organisatorische veranderingen ook eens te kijken naar manieren van werken.Het Nieuwe Werken is niet alleen van huis uit (of vanuit La Place of de openbare bibliotheek of vanuit de trein of vanuit het zonovergoten park werken, maar ook een heel andere manier van werken met heel andere overleg modellen en werken naar een gezamenlijk eind resultaat. Dat wordt al in het onderwijs aangeleerd (elke leerling wordt tegenwoordig aangeleerd op zzp-er te worden.....), en dus individualiseerd de manier van aanpak van een klus...... Dat staat haaks op het werken volgens strakke werk protocollen en handboeken Kwaliteitszorg.....waar juist elke handeling en elke bevoegdheid in beton gegoten is.

Veel overheidsorganisaties (zoals Defensie0 zijn nog ouderwets georganiseerd volgens een hark-structuur. Werken met HNW model en cloudsoursing en dergelijke waarbij een netwerk opbouwen van mensen die tijdelijk met elkaar samen werken, in een gelegenheids formatie...is "not done"  in dergelijke ouderwetse organisatie structuren.

Helaas moet ik iets corrigeren: defensie is bij uitstek de organisatie die weet hoe je genetwerkt kunt werken. Altijd samenwerken met collegae van NL, Duitse, Belgische of US nationaliteit in verbanden van 1 of 2 of vele nationaliteiten. Ik moet dit nog zien gebeuren bij andere overheden. Die hark is te danken aan de cultuur van defensie waar men naar rangen kijkt en hiërarchisch denkt , denkt men. Het tegendeel kan waar zijn. CLSK 3.0 toont aan dat juist bij defensie enorm gedacht en gewerkt wordt volgens nieuwe denkwijzen, denk aan de NATO, EU en andere vormen van samenwerken op militair gebied.

Bij ons! Het programma Finnovate (Financiën innoveert met ICT) richt zich op het bevorderen van innovatief gedrag. Vaak heeft dit wel een raakvlak met het nieuwe werken. Aan interne klanten bieden we:

+ Klein goud projecten: heel gericht samen met een interne klant zoeken naar snelle innovaties. Die pakken we één voor één samen op, te beginnen bij de innovaties die het meeste productiviteitswinst opleveren, met de minste inspanning.

+ Van de meest gestelde vragen maken we korte opleidingen (max 1 uur) op of dicht bij de werkplek, bijvoorbeeld digitaal vergaderen, haal het maximale uit je iPad en veilig werken met documenten in de FinCloud. We verlenen veel nazorg, juist om innovaties te belonen en we bevorderen het 'van elkaar leren'.

We werken nu alleen nog intern binnen Financiën, maar we breiden ons werkterrein graag uit.

Ik zou eens te rade gaan bij Marie Louise Borsje. Voorheen programma Ambtenaar2.0. Als iemand het weet...

RSS

© 2017   Gemaakt door Dirk Jan van der Wal.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden