Ambtenaar 2.0

samen werken aan overheid 2.0

Welke overheidsorganisaties werken nog met Internet Explorer 6?

Anderhalf jaar geleden schreef ik een blog over Internet Explorer 6 met als titel Overheidsbrowsers geweigerd. Verschillende sites besloten toen om geen rekening meer houden met deze ouderwetse software en riepen op om een nieuwere browser te installeren.

Anderhalf jaar geleden gebruikten verschillende overheidsorganisaties deze browser uit 2001 nog. Niet alleen waren verschillende sites niet meer te gebruiken, het ontbreken van tabbladen en plugins beperkt ook de productiviteit van medewerkers. Hoe is het nu?

Hoe staat het bij jouw organisatie?
Internet Explorer staat ondertussen aan de vooravond van versie 9. Daarnaast bieden Opera, Firefox en Chrome een zeer goede toegang tot het potentieel van internet. Welke internetbrowser wordt bij jouw overheidsorganisatie gebruikt?

Het vervolg op deze discussie vind je hier.

Weergaven: 512

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Bij de gemeente den haag nog steeds IE6. Daarnaast wordt nu (een oude versie van ) Firefox aangeboden. Ik verwacht later dit jaar (of anders begin 2011) een overstap naar IE8.
Bij Ede hebben we IE6 nog nodig voor bepaalde applicaties (die weer op IE6 draaien). Maar daarnaast hebben we wel Firefox gekregen die je ook als default browser kan instellen. Dus als je dan vanuit mail klikt, opent Firefox. Daarnaast heb je ook de vrijheid om Google Chrome te downloaden en te gebruiken. Die browser heb ik het liefst.
Ander probleem waar ik wel tegen aan loop, is dat ik nog al eens wissel van werkplek. En als ik met FF werk dan wil ik wel graag de nieuwste versie. Ik heb het meegemaakt dat ik de nieuwste FF-versie had geïnstalleerd. De collega, die nog een oudere versie heeft/had, kon na aanmelding niet meer met FF werken. Blijkbaar is de snelkoppeling "profielgebonden".
Rijkswaterstaat werkt ook nog met IE6.

Met wat kunst en vliegwerk heb ik vorig jaar firefox kunnen installeren (lukt nu niet meer) inclusief update mogelijkheid, echter zonder Flash.

Begrijp dat IE 6 nodig is voor enkele interne applicaties, begrijp echter niet dat er dan geen alternatief (als Firefox, Google Chrome etc.) wordt geboden.
IE 6 inderdaad, bij VWS en J&G, en als je geen open werkplek volgens mij ook geen firefox hoor. Ik gebruik nu het liefst Chrome en Firefox. En draag alle bureaus streng op om een site te bouwen die ook zichtbaar is in IE6. Wat vaak nauwelijks lukt. Maar ja, wel handig als het eigen departement de gebouwde website zelf ook kan zien.
@Tanja: De bureaus zijn zeker heel blij met jou!?: "En draag alle bureaus streng op om een site te bouwen die ook zichtbaar is in IE6"

Eerst maken ze een moderne site die goed functioneert met moderne browsers. Vervolgens moeten ze allerlei trucs/noodverbanden maken om eea werkend te krijgen in ie6.
Ga je de site updaten, upgraden, dan begint de gehele circus opnieuw.
=> Door IE6.0 wordt veel geld verspild, dat goed gebruikt kan worden om sites te verbeteren

Tot slot een aardig dilemma: maak je de site voor je externe doelgroep of voor je departement?
In de samenleving zit bijna iedereen op de nieuwste Firefox, IE8.0 (straks IE9.0), Chrome etc, terwijl wij die het publiek moeten bedienen met 'perkament' spul moeten werken.
En dan maar je vrienden en relaties uitleggen dat we toch modern zijn, hoor!? .... schuivel schuivel rollator .....
IE6 staat voorgeprogrammeerd. Je kunt echter zelf Firefox als standaardbrowser instellen.
De eerste inventarisatie heeft de volgende lijst met organisaties opgeleverd:
- de gemeenten Den Haag, Hilversum en Rijnwoude;
- de ministeries van Jeugd en Gezin, LNV, SZW, VenW en VWS;
- de uitvoeringsorganisaties DJI en Rijkswaterstaat.

Wie vult aan?
Bij het UWV hebben ze ook IE 6.0. Kim en ik zij daar hard bezig om er snel vanaf te zijn. Medewerkers kunnen nu nergens bij, dus we gaan er eerst maar omheen. Maar hoop dat ze het snel oplossen.
Davied, Ik ben werkzaam als adviseur bij een IT-dienstverlener en ik kom daardoor soms bij overheidsorganisaties over de vloer. Ik ga ervan uit dat deze inventarisatie een goedbedoelde actie is ter bevordering van het gebruik van betere browsers bij de overheid. Via een recente opdracht weet ik dat vtsPN momenteel gebruik maakt van IE 6.0. Geen idee of er nog andere browsers zijn die vtsPN ondersteunt maar wij dienen onze oplossing te baseren op IE 6.0.

Fabrice
Ik heb een aantal organisaties op een rij gezet waar Internet Explorer 6 nog wordt gebruikt. Dit belemmert een goed gebruik van internet door ambtenaren. En er zijn vast nog veel meer organisaties die zich in dezelfde situatie bevinden.

Vandaar mijn idee om een campagne te beginnen om overheidsorganisaties te stimuleren om andere, modernere browsers aan te bieden, bijvoorbeeld Firefox. Zou dat een idee zijn?
Zou een nieuwere versie van IE dat probleem ook hebben?
Andere optie is om bij specifieke site andere browser te laten opstarten.
Dit kan toch geen reden zijn om nooit meer van browser te veranderen?
Lijkt me alleen maar meer reden om dit te agenderen.
Wat mij betreft wel. Ik werk nu met portable varianten, en firefox wordt inmiddels ook wel aangeboden, maar het gaat wat mij betreft ook om het principe: veel van de 2.0 dingen die ik wil doen gaan gewoon minder goed in IE6. Als de leiding van VWS wil dat we ons daarin gaan verdiepen, zoals vandaag gezegd, dan moeten ze ook standaard de faciliteiten daarvoor aanbieden.

RSS

© 2018   Gemaakt door Dirk Jan van der Wal.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden