Ambtenaar 2.0

samen werken aan overheid 2.0

Bij de gemeente Groningen experimenteren we sinds begin februari van dit jaar met Obi4Wan: een nederlandse webmonitoring tool die - volgens eigen zeggen - dagelijks 300.000 bronnen raadpleegt op basis van ingegeven zoektermen. Dus niet alleen berichten op Twitter. In Groningen kiezen we bewust ervoor om eerst te 'monitoren' voordat we aan echte 'webcare' gaan doen.
Welke tools - betaalde en/of onbetaalde - gebruikt jouw organisatie? En wat zijn je ervaringen? Wij zijn erg benieuwd naar goede én slechte ervaringen. Ik hoop dat je die met me wilt delen!

Weergaven: 2085

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Belen, zeker ben ik geinteresseerd in je overzicht: mijn mailadres gilbert.sewnandan@groningen.nl Alvast bedankt!

Michiel, ben zelf actief met Engagor.com dat inmiddels steeds verder op de ladder van functionaliteiten en toepassingen stijgt. Heb je net even een linkje gestuurd voor een trial. Wil je zeker meer uitleg geven. Denk dat het voor de vragers onder ons toch goed is om de link met iedereen te delen. https://app.engagor.com/signup/?affiliate=230

meer info staat op www.engagor.com...

@Michiel Volg jouw redenering ivm Engagor. Tool is niet goedkoop, niet op maat van MKB en gemiddelde gemeentes.

Vraag is ook wat je met de resultaten van de monitoring aanvangt.

Stel bij eigen klanten vast dat daar vaak weinig of niets mee gebeurt. Maar we werken eraan hen daar efficiënt mee te leren omgaan en vooral - op die manier conversaties 

Zelf monitoren wij met Hootsuite & Tracebuzz maar blijf bij die laatste wat op mijn honger zitten.

@stefaan daar haal je inderdaad een waar punt aan. Veel data blijven bij monitoring ongebruikt. Vaker als eens ervaar ik dat monitoring wordt gezien als het opvangen en beantwoorden van tweets, en FB posts. Dat zou een doel kunnen zijn. Strategisch bezien: Luisteren en horen is de b asis om te komen tot een mogelijk juiste een eensluidende aanpak. 
Dat toepassingen als Engagor niet voor MKB of KMO zijn weggelegd of niet geschikt zijn voor kleinere gemeentes ben ik overigens niet met je eens. Immers door even te investeren in een goede structuur en workflow kunnen deze toepassingen je het nodige geld besparen in externe en interne communicatie, de ontwikkeling van je online presence etc. maar ook dat is perceptie :) 

Excuus als dat zo is overgekomen, wil gewoon delen in kennis en ervaring. Monitoren, analyses, rapportages maken kan inderdaad met veel freeware tools. De keuze daaromtrent maak je zelf op basis van beschikbaarheid van tijd en mensen. Gebruik zelf ook Hootsuite en Tweetdeck en noem maar op...

Een dashboard alla Engagor maar ook Radian6 ea nemen je veel tijd uit handen bij het verzamelen van relevante data en stuurmomenten. Dat daarvoor een prijs staat moge logisch zijn. :) 

Dus nogmaals mijn excuus, dit is geen verkoop praatje. dat doe je inderdaad niet online m aar face2face.

Meer over tools : Alles over tools voor webmonitoring en webcare (met link naar een 'whitepaper').

HootSuite gebruik ik actief om te tweeten en om trefwoorden te monitoren zoals de plaats- en gemeentenaam van mijn eigen gemeente: Roermond. Ook volg ik 'Leudal'. Verdere filtering is wel wenselijk omdat er verkoop-(automatische)-tweets en dergelijke het zicht op 'echte' tweets verstoren. Ik heb nog geen poging gedaan om te fine-tunen, tweaken... Het tweeten van links naar webpagina's (artikelen, blogposts,...) doe ik met de Hootlet.

En... HootSuite kan nu ook worden gebruikt in combinatie met Google+ : HootSuite om Google+ te beheren.

RSS

© 2017   Gemaakt door Dirk Jan van der Wal.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden