Ambtenaar 2.0

samen werken aan overheid 2.0

Afgelopen jaar hebben veel LNV-ers kennis gemaakt met web 2.0. Via een cursus, Open Koffie, door projecten, managementdagen. Zo'n 12 trajecten zijn, met wisselend succes, gestart met de toepassing van web 2.0. Lees hier over de bevindingen.

Hoe gaan we in 2010 verder met web 2.0 in het werk? Als ik zo kijk naar de aanpak van webcare q-koorts, dan denk ik dat er nog wel wat te doen is. Dat is een constatering, geen verwijt.
Een tweede constatering is dat er wel belangstelling is voor de mogelijkheden die internet biedt om anders te gaan werken, maar dat de praktijk toch weerbarstiger is. Wat kun je ermee? Wat levert het me op? Het is 'erbij' en wat wordt dan minder? Dus op het gebied van Slimmer Werken valt ook nog wel wat te doen.
En ten derde de experimenten met web 2.0 moeten doorgaan. Door te doen, leer je het meest.

Waar zie je welke mogelijkheden om meer te doen met en te leren over werken met web 2.0?

Weergaven: 18

Berichten in deze discussie

Ben in december gestart met workspace DR Internationaal (Social Text GLB) en ook aangehaakt op de ambtenaar 2.0 DR ning.

Mijn ervaring is dat er een kleine groep nieuwsgierigen is die aan een uitnodiging genoeg heeft om te experimenteren. Die melden zich vanzelf wanneer ze meer willen. Herkenbaar is dat er niet of nauwelijks kennis wordt gedeeld maar destemeer wordt gehaald.

Een tweede groep vindt de drempel nog te hoog (onbekend maakt onbemind, geen tijd voor willen vrijmaken).

De web 2.0 cursus heb ik ook gedaan, veel info en goede algemene basis, nadeel is wel dat je wordt overspoeld met nieuwe info en er niet of nauwelijks tijd is om onder begeleiding (en dus efficient) even de diepte in te gaan met 1 specifieke tool, bijvoorbeeld door zelf een workspace te bouwen.

Zelf heb ik praktisch gezien veel baat gehad met een stukje persoonlijke begeleiding van o.a. Marie Louise en Wouter Verheyen.

Daarom wil ik proberen om met een aantal mensen van de twee groepen die ik heb onderscheiden persoonlijke afspraken maken. En hen 1 op 1 even op weg te helpen en leren hoe ze zelf een pagina kunnen maken (incl. links maken, uploaden e.d.). Dan is er in ieder geval een begin en komt hopelijk de rest vanzelf.

Ander belangrijk punt: zorg voor een goede performance op korte termijn. Programma's als Wetpaint draaien bijv bij DR vaak vast onder Windows, hierdoor is een experiment met een paar wiki's van mijn kant gestopt omdat genodigden na 1-2 keer vastlopen (terecht) afhaakten. Het laagdrempelig ter beschikking stellen van browsers als Firefox helpt daarbij, maar dit is, anders dan wordt verondersteld, niet bij alle diensten/directies zomaar mogelijk. Dit heeft de aandacht van Davied.

RSS

© 2018   Gemaakt door Dirk Jan van der Wal.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden