Ambtenaar 2.0

samen werken aan overheid 2.0

We gebruiken bij de provincie Utrecht de gratis variant van Yammer heel intensief. We hebben het ook met ons Intranet CMS geïntegreerd. En het werkt fijn. Maar ik ben benieuwd of er nog meer uit Yammer te halen is.
Heeft iemand al de voor- en nadelen (voor een overheidsorganisatie) van de betaalde variant van Yammer op rijtje gezet?

Weergaven: 2486

Berichten in deze discussie

Dag Milan,

Ik heb toevallig deze week contact met Yammer gehad. Wij zijn ook aan het twijfelen om over te stappen op een betaalde versie. 

Wat mij wel opviel is dat we binnen een dag antwoord kregen op onze vraag van Yammer. De dag erop, hetzelfde verhaal. Er werd goed antwoord gegeven op onze vragen, dus ik zou je zeker adviseren om ook vragen aan Yammer te stellen. 

Wat voor ons op dit moment belangrijk is, is dat we met onze mobiel snel met elkaar kunnen communiceren. Normaal gesproken krijg je via de App van Yammer een push-notifictie, wanneer er iets geplaatst wordt binnen een bericht, althans, dat is wel de bedoeling. Dit werkte alleen niet op onze Blackberry, iPhone en Android telefoons... Ook op Symbian werkte Yammer helaas niet goed, maar dat is nog te begrijpen gezien het verouderde besturingssysteem Symbian. 

Op dit moment is de product manager, aldus Yammer, ermee bezig om dit op te lossen. 

Ik zou jou ook iets willen vragen m.b.t. de integratie van Yammer binnen het CMS systeem. Wij zouden ook graag Yammer willen integreren, maar wij zien op tegen het opslaan van data op andere servers, buiten die van onszelf. 

Hebben jullie toevallig een oplossing bedacht voor deze integratie, zodat deze data niet op externe servers opgeslagen ligt?

Mochten wij Yammer intensief gebruiken of meer antwoorden krijgen van Yammer, dan zal ik je hiervan op de hoogte houden, mocht je dat willen.

Groetjes!

Gijs

dank voor je feedback.

>> Wij zouden ook graag Yammer willen integreren, maar wij zien op tegen het opslaan van data op andere servers, buiten die van onszelf.

we halen de gegevens direct van Yammer via de API. De gegevens zijn dus al extern. We slaan ze daarna niet op. Ons CMS draait intern, dus ook als we de data zouden opslaan, zou dat intern zijn. Bedoelde je dat?

Ik denk dat je Yammer applicatie ook intern kan draaien. Als je betaalt natuurlijk.

Beste Milan. Jou vraag heb ik al meerdere malen langs zien komen vorig jaar. Het hangt af welke kosten/baten model je hanteerd als organisatie. Als je nl een "klassiek" beheermodel loslaat op yammer wordt het een kostbare grap. Je koopt (a) de dienst in van Yammer voor 3 a 5 dollar per gebruiker per maand en vervolgens daarbovenop (b) je eigen beheerkosten komen erbij. Hangt af van hoe je beheerkostenmodel is ingericht maar je kunt makkelijk uitkomen op 15 euro per gebruiker per maand voor de betaalde yammer versie, zelfs als je standaard beheerkosten als een helpdesk niet meerekend. Daarom dat wij voor een opensource (ELGG)  variant gekozen hebben. Wat me opviel destijds was dat niemand anders bezig was om een harde berekening te maken van de betaalde Yammer versie. Los van de hoge beheerkosten heb je ook nog te maken dat je informatie bij een 3e partij terecht komt wil je dat wel? 

groeten Ramon

Hi Ramon,

wat bedoel je precies onder de beheerkosten? Gaat dat geld ook naar Yammer, of bedoel je de interne kosten? indien intern, dan heb je de beheerkosten sowieso als je een applicatie (welke dan ook) intern beheert, toch?

ik heb begrepen dat je Yammer ook intern kan hosten. De betaalde versie. Dat zou de 3de partij issue kunnen oplossen. zie ook mijn algemene antwoord.

Elke overheidsorganisatie geeft enorm veel geld uit aan software, allemaal apart en dus 800 maal dubbel. Dat geldt voor alle software, maar nu er een nieuwe functionaliteit is, lopen we het risico het allemaal weer duurder te maken omdat we niet samenwerken. Het geld dat je uitgeeft aan Yammer (voor 500 medewerkers dus een paar duizend euro per maand dus tienduizenden euro's per jaar) kun je ook investeren in Pleio zodat je dezelfde functionaliteit beschikbaar maakt voor alle ambtenaren in heel Nederland ... gratis. Ik zou zeggen, laten we niet weer allemaal apart gaan betalen!

helemaal eens!

Milan, aansluitend op de reactie van Ramon en Davied. Kijk eens naar beschikbare diensten die er al zijn zoals Pleio,iPlein en Politie+(voorheen Plitter). Elk met zijn eigen functionaliteit en waarde. Wat ze allen gemeen hebben, is dat de toepassingen in Open Source zijn gemaakt en de data in Nederland staat. Yammer biedt ook goede mogelijkheden in de gratis versie. De Ambtenaar 2.0 Yammer is een actieve community, maar dat wil niet zeggen dat Yammer altijd de beste oplsosing is voor een overheidsinstelling. Voor wat meer info zie deze blog.

Gijs, Ramon, Davied, Marga,

dank voor jullie reacties. Ik ben geen voorstander van de betaalde versie. Toch ben ik op zoek naar goede redenen waarom je Yammer toch zou moeten betalen.

Wellicht goed oom een beetje meer info te geven.

We zijn afgelopen jaar met Intranet bezig geweest. We hadden bijna geen budget (wat eigenlijk goed was :). We hebben daarom een kopie van de CMS van de website als Intranet neergezet en de layout een beetje aangepast. Daarnaast hebben we Wiki (media wiki) intern geinstallerd en voor Yammer als socail platform gekozen. De medewerkers van de provincie waren al actief op Yammer. En het werd steeds populair. ipv een oplossing voor ze te verzinnen hebben we de door medewerkers gekozen oplossing omarmd. De plus was ook dat Yammer de API biedt, zodat je makkelijker kan intergreren.

We hebben de 3 elementen dan licht geïntegreerd, zodat de informatie makkelijker te vinden is. Ons aanpak was dus: klein starten, gewoon doen en uitproberen en dan als het aanslaat uitbreiden. De hele concept heb ik verzonnen, en via Yammer met collega's gedeeld en getoetst.

Dit is wat we allemaal gedaan hebben (qua integratie met Yammer met CMS):

Via een algemeen Yammer account tonen we de company feed, feeds van openbare groepen en topics. Allemaal binnen de context van de pagina. b.v. op de pagina dat over Anders Werken gaat tonen we de feed van de groep Anders Werken.
Alle medewerkers kunnen op de CMS pagina de berichten zien ook als ze geen Yammer account hebben.
Daarnaast kunnen de gebruikers hun Intranet account met Yammer account koppelen. Dan verschijnen hun berichten op hun profiel pagina waar ze ook de andere content met andere kunnen delen.
We gaan in maart Yammer koppelen met de zoek engine van Intranet zodat alle content (CMS, Wiki en Smoeleboek zijn al gekoppeld) op een plek te vinden is. en we gaan ook Yammer topics koppelen aan de trefwoorden die we al op Intranet en Wiki gebruiken zodat ook de Yammer discussies binnen de Onderwerpen pagina's ontsloten kunnen worden.

De vergaande integratie met Yammer is natuurlijk een risico, maar we hebben tot nu toe niet meer dan 15K in de integratie geïnvesteerd. We zouden Yammer ook met een andere platform kunnen vervangen. Mocht dat nodig zijn. Dat kan ook Pleio zijn.

Pleio gebuiken we voor communicatie met partners. Pleio had toen geen Yammer look & feel en ook geen API en was ook bij de medewerkers niet bekend. Dat zal binnenkort veranderen.

Milan, Ik ben een businesscase voor betaald Yammer aan het voorbereiden voor provincie ZUid-Holland. Ik heb drie behoeftes waarvoor een betaald account nodig is: (1) single sign on, (2) admin tools en (3) monitoring tools.

Ken je trouwens deze case catalogus van Yammer zelf: https://www.yammer.com/pdfs/Yammer_UseCaseCatalog.pdf Ik vond hem wel nuttig voor onze businesscase.

Groet,

Maurice Berix

Maurice,

dank voor je bericht. ik ben benieuwd naar jullie businesscase. Heb je al contact met Yammer gehad? Ik denk dat ze voor organisaties met 1000+ medewerkers maatwerk tarieven hanteren.

Utrecht heeft besloten om voorlopig geen betaalde versie aan te schaffen. Met het nadruk op voorlopig.

1. SSO - omdat de belangrijkste berichten op Intranet getoond worden, de lezers hoeven niet ingelogd te zijn. En er is ook nog geen explicite vraag van de medewerkers om login proces te gaan automatiseren.

2. en 3. Er is een Community Manager aangesteld die onder andere de basis beheer en monitoring doet. Voorlopig kan ze zonder Yammer backend tools uit de voeten.

Conclusie: het werkt goed. er is nog steeds geen vraag naar meer, of de vraag wordt op een andere manier ingevuld. de risico's ivm gebruikersbeheer zijn bekend. iedereen is beheerder. toch nog steeds geen case voor de betaalde versie.

P.S. De cases heb ik bekeken. Goed idee van ze. Ik mis in de voorbeelden wat antwoorden op de posts. En ik zie geen voorbeeld van integratie met werkprocessen (met business applicaties). Als je je processen kan verbeteren, en dat ook nog kan meten, dat pas heb je een goede case om management te overtuigen.

Ik ben benieuwd naar de Business Case. Nu ik van diverse kanten de mail doorkrijgt dat je voor admin functies mag betalen.  Ik zal je even mailen voor info.

Vriendelijke groeten,

Daniel

RSS

© 2017   Gemaakt door Dirk Jan van der Wal.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden